رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی

رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی

رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی : بعد از جراحی بینی دوره نقاهت نقش مهمی در رسیدن به هدف از جراحی زیبایی بینی دارد. در واقع حتی اگر بیمار عمل بینی موفقی هم داشته باشد درصورتیکه نتواند دوره نقاهت مناسبی را طی نماید، عمل بینی نتیجه خوبی نخواهد داشت.

درنتیجه بیمار ملزم به رعایت یک سری از موارد می باشد و داشتن رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی یکی از این موارد است.

البته تجربه نشان داده است داشتن رژیم غذایی مناسب قبل از جراحی زیبایی بینی هم در نتیجه عمل بینی تاثیر بسزایی دارد. در ادامه به توضیح توصیه هایی که از جانب جامعه جراحان بینی شده است می پردازیم

رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی

رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی چیست ؟

  • بعد از جراحی بینی بیمار برای مدت 6 ساعت نباید هیچ گونه نوشیدنی یا مواد غذایی مصرف نماید به خاطر اینکه در صورت پری شکم، ممکن است فرد استفراغ کند و با به وجود آمدن این حالت فشار به بینی وارد می شود و باعث آسیب یا افزایش تورم و کبودی جراحی بینی خواهد شد.
  • همچینین عوامل مثل وجود حالت تهوع و استفراغ باعث بی اشتهایی در بعضی از افراد می شود و در این شرایط بیمار نمی تواند غذای کافی مصرف نماید. این مشکل می تواند به خاطر وجود داشتتن اثر داروهای بیهوشی در بدن باشد.
  • بعد از سپری شدن این 6 ساعت بیمار می تواند مایعات مصرف کند. این مصرف مایعات بنا بر احتیاط باید با نی انجام گیرد.
  • استفاده از آبمیوه های طبیعی می تواند کمک زیادی به بدن برای داشتن مواد مغذی لازم کند. آبمیوه هایی مانند آب آناناس و آب سیب و غیره.
  • بعد از سپری شدن یک روز از جراحی زیبایی بینی بهتر است تغذیه بیمار به صورت غذاهای سوپی باشد.
  • بیمار باید توجه داشته باشد که وجود مواد غذایی سفت در رژیم به صورت و بینی فشار زیادی وارد کرده و به دلیل نرم بودن بافت جراحی شده بینی می تواند به ظاهر بینی آسیب وارد نماید.

نکات دیگر در مورد رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی

دکتر سوسن سکوتی بهترین جراح بینی بیان می کنند که مصرف مواد غذایی ادویه دار یا هر چیزی که می تواند حساسیت ایجاد کند باید خودداری شود. چرا که اینگونه مواد غذایی باعث ایجاد سرفه یا عطسه  یا سبب بروز احساس خارش در بینی شده که موجب کندتر شدن دوره بهبودی بافت جراحی بینی کندتر می گردند.

پروتئین از جمله مواد مغذی در بدن می باشد که باعث ترمیم بافت ها می گردد. پس مصرف خامه و تخم مرغ بلا مانع بوده و علاوه بر داشتن پروئتین، کالری مورد نیاز بدن نیز تامین می گردد.

در کل بهتر است رژیم غذایی دوره نقاهت شامل غذاهای نرم و خمیری و پوره بوده و نیز از موادی استفاده شود که هضم آن ها دشوار نباشد.

بنابراین مواد غذایی مانند سبزی ها و میوه های خام و سبوس غلات توصیه می گردد در رژیم غذایی بیمار موجود باشد.

دکتر سوسن سکوتی

جراح پلاستیک بینی و متخصص گوش و حلق و بینی

( جراحی زیبایی بینیبهترین جراح بینی )