آبریزش بینی بعد از جراحی بینی

اکثر افرادی که جراحی بینی انجام داده اند در مقایسه با قبل نسبت به بینی خود حساس تر شده و نگرانی هایی در این باره می تواند آن ها را آزار دهد. یکی از این نگرانی ها این است که آیا داشتن آبریزش بینی پس از جراحی ممکن است سبب آسیب به بینی شود یا خیر؟ دکتر سکوتی در این مقاله سایر ابهاماتی که در این رابطه وجود دارد را برای شما رفع خواهد کرد بنابراین خواندن این مقاله جذاب را نیز از دست ندهید.

آبریزش بینی بعد از جراحی بینی

آبریزش بینی از جمله مواردی است بعضی از افراد بعد از جراحی بینی به آن دچار و باعث نگرانی این افراد می شود.آبریزش بینی بعد از جراحی بینی ممکن است تا 72 ساعت بعد از عمل ادامه داشته باشد و اما به مرور زمان کم کم بهبود می یابد. در واقع جای نگرانی نیست چرا که آبریزش بینی به صورت دائمی نبوده و به عنوان عارضه ای که همراه بیمار خواهد ماند شناخته نمی شود. یکی از دلایل آبریزش بینی که بعداز جراحی زیبایی بینی می تواند اتفاق بیافتد، تحریکاتی است که در اثر جراحی بینی به وجود آمده و معمولاً بعد از گذشت دو هفته پس از عمل به از بین خواهد رفت.

دلایل ایجاد آبریزش بینی بعد از عمل چیست ؟

آبریزش بینی بعد از عمل بینی می ‌تواند ناشی از چندین عامل مختلف باشد . این عوامل شامل موارد زیر هستند:

ورم مخاط بینی : پس از عمل ، مخاط بینی متورم شده که می‌ تواند باعث افزایش ترشح و در نتیجه آبریزش بینی شود. این ورم به مرور زمان کاهش می ‌یابد و پس از آن آبریزش بینی نیز بهبود پیدا می ‌کند.

تأثیر داروی بیهوشی : داروهای بیهوشی که در طول جراحی استفاده می‌شوند ، ممکن است به طور موقت تأثیری بر روی بینی داشته که باعث افزایش ترشح مخاط بینی و آبریزش می شود. این اثر نیز با گذر زمان کاهش می ‌یابد.

آلرژی‌ها : افرادی که به آلرژی‌ های فصلی مبتلا هستند ، ممکن است بعد از پروسیجر حساسیت بیشتری نسبت به عوامل آلرژی ‌زا نشان دهند. مراقبت‌های پس از جراحی ، مانند استفاده از سرم شستشوی بینی ، می ‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.

سرماخوردگی یا آنفولانزا : پس از عمل ، سیستم ایمنی بدن ممکن است کمی ضعیف ‌تر شود و فرد بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد. آبریزش بینی یکی از علائم شایع این بیماری‌ها است.

تغییر ساختار بینی بعد از عمل : خود جراحی ممکن است به دلیل تحریک بافت‌ های بینی و ایجاد تغییرات در ساختار داخلی آن ، باعث افزایش تولید مخاط و در نتیجه آبریزش بینی شود.

برای مدیریت و کاهش آبریزش بینی پس از عمل ، انجام برخی از اقدامات مراقبتی لازم است که عبارتند از :

  • شستشوی بینی با سرم شستشو : استفاده از سرم شستشوی به پاکسازی مخاط و کاهش التهاب کمک می ‌کند.
  • استفاده از داروهای ضدالتهاب و آنتی‌هیستامین : با مشورت پزشک ، می ‌توان از این داروها برای کاهش التهاب و کنترل علائم آلرژی استفاده کرد.

 

 اگر شما به تازگی جراحی زیبایی بینی داشته اید برای کاهش آبریزش بینی توصیه ها وجود دارد که در ادامه به آن ها شاره شده است :

 

  1. بهتر است از موادی که برای شما ایجاد آلرژی می کنند دور بمانید.
  2. حساسیت های محیطی می تواند آبریزش بینی را در بیمار افزایش داده و همچنین باعث خارش چشم، عطسه و… شوند.
  3. پس توصیه می شود در و پنچره های خانه را بسته نگه دارید و در معرض گرده گل های نیز قرار نگیرید.
  4. آلودگی شهرهای شلوغ نیز می تواند سبب تشدید آبریزش بینی شوند.
  5. اگر برای مدت طولانی در خارج از منزل بوده اید، توصیه می شود با رعایت مواردی که درمورد استحمام بعد از جراحی بینی وجود دارد، دوش بگیرید و لباس هایتان را عوض کنید.
  6. این کار مانع آن می شود گرده ها و آلودگی های موجود در لباس های شما سبب تشدید آبریزش بینی شما شوند.
  7. مصرف داروهای آنتی هیستامین در کنترل آبریزش بینی تا حد زیادی کمک کنده اند.
  8. این داروها با خشک کردن خلط بینی، آبریزش را بند می آورند.
  9. البته مصرف این دارو ها باید با نظر جراح بینی انجام شود و راهنمای خاص توسط بیمار باید به کار رود.
  10. داشتن تغذیه مناسب نیز می تواند به بهبودی زود تر شما کمک کن؛ پس در طول این مدت از مصرف نوشیدنی های الکل و کافئین دار خودداری کنید.
  11. چراکه این دو ماده آب بدن را کاهش داده و در نتیجه ترشحات بینی غلیظ تر می گردند.
  12. در آخر بهتر است اگر بعد از عمل جراحی بینی دچار آبریزش بینی شده اید این مسئله را با جراح بینی خود در میان بگذارید.