جراحی بینی ترمیمی

جراحی ترمیمی بینی یک  جراحی بینی است که به منظور رفع ایرادات و مشکلات جراحی رینوپلاستی اولیه بینی صورت می گیرد. دکتر سوسن سکوتی ، بهترین جراح و متخصص گوش ، حلق و بینی ، سعی دارد تا با ارائه اطلاعات کافی درباره جراحی بینی ترمیمی ، دید وسیع تری به بیمارانی که خواستار انجام این عمل جراحی هستند ، بدهد.

جراحی-ترمیمی-بینی

ایشان معتقعد که افزایش سطح آگاهی مردم ، باعث می شود که قبل از انجام عمل بینی ثانویه تمام ابعاد آن را بررسی نموده و سپس اقدام به عمل نمایند. جراحی بینی ترمیمی زمانی انجام می گیرد که نتایج رینوپلاستی اولیه دلخواه بیمار نبوده و یا از لحاظ عملکردی ، بینی دچار اشکال شده باشد. این عمل جراحی معمولا از لحاظ هزینه بالاتر از عمل جراحی اولیه می باشد چرا که در جراحی بینی ثانویه پزشک باید برای ایجاد اصلاحات و بازسازی بینی تغییرات بیشتری ایجاد نماید.

علت انجام جراحی بینی ترمیمی

دکتر سوسن سکوتی اعلام می دارد چیزی در حدود 90% از بیمارانی که برای جراحی بینی ترمیمی به مطب ایشان مراجعه می نمایند ، دلیل انجام این عمل جراحی را عدم رعایت تناسب بینی با سایر اجزای صورت شان توسط پزشک جراح قبلی و نداشتن هنر ، مهارت و تجربه کافی برای جراحی ذکر می کنند. از دیگر دلایلی که موجب می شود بیمار بخواهد عمل جراحی مجدد داشته باشد می توان به  نوک غیر طبیعی بینی ، فاصله زیاد سوراخ های بینی ، قرینه نبودن سوراخ های بینی ، بزرگ بودن بینی ، مشکلات تنفسی و خشکی بینی ، ناراضی بودن بیمار از عمل اولیه بینی‌ و یا انحراف تیغه بینی به دلیل ضربات فیزیکی ( بینی کج ) اشاره نمود.

افراد مناسب برای عمل جراحی ترمیمی بینی

افرادی برای جراحی بینی ترمیمی مناسب هستند که درعین سلامت کامل ، از نتیجه عمل رینوپلاستی خود راضی نیستند.

این افراد باید کاملا درباره مشکل ظاهری یا عملکردی بینی خود آگاهی داشته و با در نظر گرفتن انتظارات کاملا واقعگرایانه از نتیجه جراحی اقدام به عمل جراحی ثانویه بینی خود بکنند. این بیماران باید توجه داشته باشند که باید در انتخاب پزشک جراح بینی خود دقت لازم را داشته باشند. گاهی ممکن است به دلیل وجود مشکلات و ظاهر نامناسب بینی ، بیمار احساس نماید که باید هرچه زودتر جراحی بینی ترمیمی را انجام دهد ولی این بیماران باید بدانند که برای انجام این عمل جراحی باید 1 سال بعد از عمل جراحی زیبایی بینی خود صبر نمایند تا روند بهبودی بینی کاملا تکمیل شود. در این مدت هم ترمیم پوست بینی کامل می شود و هم تورم بینی به طور کاملا برطرف می شود تا در جراحی دوم پزشک جراح مرتکب خطا نشود.

جراحی ترمیمی بینی

اهمیت پوست در عمل جراحی ترمیمی بینی

از لحاظ کالبد شناختی ، بافت نرم و ظریف پوست از اجزای بسیار حائز اهمیت بینی است که بهترین جراح بینی برای انجام جراحی بینی ترمیمی باید از آن آگاهی کامل داشته باشد. در بیشتر موارد در جراحی بینی اولیه ، پوست روی هم آمده در محل برش ، بافت همبند تشکیل داده و در محل زخم اسکار آن مشاهده می شود.

در جراحی بینی ترمیمی باید در برش پوست نهایت دقت و ظرافت به کار رود چرا که احتمالا پوست نازک تر از دفعه اول خود شده است و اینکه معمولا در جراحی ثانویه واکنش التهابی شدیدی در بینی مشاهده می شود که این مورد یکی از تفاوت های اصلی جراحی اولیه و ثانویه بینی می باشد.

این واکنش پوستی با بیشتر شدن تعداد عمل های جراحی روی بینی بیشترشده و می تواند روی زیبایی دلخواه و مورد انتظار از جراحی بینی تاثیر منفی داشته باشد. در جراحی ترمیمی بینی ، روشی که برای برش پوست استفاده می شود بسیار حساس ومهم است تا از آسیب رسیدن به پوست و ایجاد بافت همبند در محل برش جلوگیری نماید.

نکات مهم جراحی ترمیمی بینی

برای انجام جراحی ترمیمی بینی باید به موارد ذکر شده در زیر بسیار دقت شود :

  • جراحی ترمیمی بینی بسیار متفاوت با جراحی اولیه بینی بوده و جراح بینی که آن را انجام می دهد باید با داشتن تخصص و مهارت و درک پیچیدگی های آناتومی بینی ، از مشکلات فراوان جراحی بینی ترمیمی آگاه بوده و سپس اقدام به عمل جراحی نماید.
  •  این عمل جراحی بینی باید زمانی انجام شود که بیمار و جراح بینی هردو به طور کامل روی مشکل بینی آگاهی داشته و عملیات اصلاحی روی بینی در صورت وجود مشکلات جدی انجام گیرد. تنها در این صورت است که نتیجه عمل جراحی موفقیت آمیز خواهد بود.
  •  برای گرفتن نتیجه هرچه بهتر از جراحی بینی ثانویه بهتر است که در انتخاب بهترین جراح بینی دقت لازم به کار گرفته شود و جراحی متخصص انتخاب شود که علاوه بر داشتن تخصص و مهارت لازم ، درک مناسبی از اهداف بیمار برای داشتن ظاهر بینی مطلوب داشته باشد. همچنین بسیارمهم است که جراح بینی درباره محدودیت های عمل جراحی و انتظارات واقعگرایانه بیمار با او صحبت نماید.
  •  گاهی ممکن است پزشک متخصص تشخیص دهد که انجام جراحی ترمیمی بینی برای بیمار مناسب نبوده و خطرات جراحی برای او خیلی بیشتر از مزایای عمل است. در این صورت با اینکه ممکن است بیمار ناامید شود ولی باید همکاری لازم را پزشک خود داشته و از انجام جراحی بینی ترمیمی خودداری نماید.

 

روند جراحی ترمیمی بینی

عمل جراحی ترمیمی بینی ، به حدود 1 تا 3 ساعت زمان نیاز دارد و در موارد خاص ممکن است که این زمان کمتر و یا بیشتر شود. این جراحی در بیمارستان و یا یک مطب تجهیز شده ممکن است که تحت بیحسی موضعی و یا بیهوشی عمومی انجام پذیرد که بیمار در این زمان هیچ گونه درد یا ناراحتی حس نخواهد کرد. در روند این جراحی برای ترمیم و بازسازی بینی ، ترمیم نوک بینی و پره های بینی انجام می گیرد.

بعد از انجام جراحی بینی ترمیمی ، که یک عمل سرپایی محسوب می شود ، یبمار به 2 هفته زمان بهبود و ریکاوری نیازمند است. بعد از انجام این عمل جراحی بیمار درد و حالت تهوع زیادی نخواهد داشت و گچ بینی او بعد از یک هفته برداشته خواهد شد. تورم و کبودی های جزئی بعد از عمل جراحی کاملا طبیعی بوده و بعد از گذشت یک هفته بهبود می یابد.

اقدامات قبل از جراحی ترمیمی به شرح ذیل می باشد:

  • یکی از مهم ترین اقدامات قبل از جراحی بینی ثانویه انتخاب یک پزشک خوب و باتجربه می باشد که در مقالات مربوط به جراح بینی درباره اهمیت انتخاب و نحوه انتخاب جراح بینی صحبت کردیم می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید.
  • بیمار آزمایشات و عکسبرداری هایی را که جراح پلاستیک بینی تجویز نموده است را انجام دهید.
  • به مدت دو هفته قبل از جراحی بینی از مصرف داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین و آسپرین جدا خودداری کنید.
  • به مدت دو هفته قبل از جراحی بینی از استعمال دخانیات و مصرف الکل خودداری کنید.

جراحی ترمیمی بینی

موارد مهم که باید قبل از انجام جراحی بینی ترمیی به آن ها دقت بیشتری داشته باشید :

  • بهتر است که از عمل ثانویه توقعات عقلانی داشته باشید. به یاد داشته باشید که در روند اولیه تغییر فرم بینی حجمی از بافت و غضروف را از دست داده اید و انجام مجدد آن بایستی توسط بهترین جراح بینی در تهران انجام شود.
  • رینوپلاستی به خودی خود روندی پیچیده به شمار می آید و تکرار هر بار آن پروسه را پیچیده تر خواهد کرد.
  • ممکن است که در عمل اولیه ساختار بینی شما آسیب جدی دیده باشد و قادر به تحمل تغییر فرم جدید را نداشته باشد. در نهایت بهتر است که جراحی بینی ثانویه را به بهترین جراح بینی بسپارید.
  • در عمل ثانویه بهتر است که علائم چون سرماخوردگی ، زخم فعال و غیره را نداشته باشید.
  • بدیهی است که از روند عمل اولیه بایستی مدت زمانی گذشته باشد که بتوانید کاندید مناسبی برای جراحی بینی ترمیمی باشید.

مزیت های عمل ثانویه چیست ؟

اگر نتیجه رینوپلاستی پیشین شما دارای نواقصی می باشد و یا به هر دلیلی از فرم بینی خود رضایت ندارید با انجام جراحی بینی ترمیمی می توانید تمامی این ایرادات را برطرف سازید. اما به خاطر داشته باشید که انجام عمل ثانویه بایستی توسط دکتر خوب عمل زیبایی بینی صورت بگیرد که با تکیه به تجربه و مهارت بالای خود بتواند از پس جراحی مجدد و پیچیدگی های آن بربیاید. نکته قابل تامل در این زمینه رعایت بازه زمانی میان هر دو عمل خواهد بود. حداقل بایستی یک سال از جراحی اولیه دماغ شما گذشته باشد که بتوانید به عمل ترمیمی بینی فکر کنید و توقع داشته باشید که در این پروسه تمامی ایرادات موجود برطرف شود. داشتن توقعات عقلانی از دیگر نکاتی است که موجب می شود مزیت های این روند را به خوبی مشاهده کنید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی ترمیمی به شرح ذیل می باشد:

مراقبت های بعد از عمل بینی ترمیمی همانند مراقبت های جراحی بینی اولیه بوده و شما برای کسب اطلاعات درباره آن می توانید به مقاله مربوط به مراقبت های بعد از جراحی بینی که دکتر سوسن سکوتی تهیه نموده و در وب سایت ایشان موجود است مراجعه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که رعایت مراقبت های بعد از جراحی زیبایی بینی بسیار مهم بوده و تاثیر بسزایی در نتیجه جراحی بینی دارد.

پرسش و پاسخ جراحی بینی

درد عمل بینی چقدر است ؟

عمل زیبایی بینی ، جراحی سخت و طاقت فرسا نمی باشد ؛ در حین جراحی زیبایی بینی بیماران بی هوش می باشند و درد را احساس نمی کنند بعد از آن نیز در صورت احساس درد ، درد آن ها با مصرف مسکن از بین می رود.

آیا با انجام جراحی زیبایی بینی ، انحراف و پولیپ بینی نیز درمان می شوند ؟

خیر ، افرادی که مشکلاتی از قبیل انحراف بینی ، پولیپ بینی و غیره دارند و خواستار انجام جراحی زیبایی بینی نیز می باشند ، باید جراحی زیبایی و درمانی بینی را همزمان انجام دهند.

مدت زمان انجام عمل زیبایی بینی چقدر می باشد ؟

مدت زمانی که برای جراحی زیبایی بینی مورد نیاز است ، با توجه به میزان پیچیدگی و تغییرات مورد نیاز در بینی متفاوت می باشد ؛ اما در حالت کلی می توان گفت به 2 الی 3 ساعت زمان نیاز دارد.

بیماران بعد از عمل زیبایی بینی باید چه مدت از چسب بینی استفاده کنند ؟

مدت زمان استفاده از چسب بینی ، بستگی به شرایط بیماران دارد و توسط جراح بینی مشخص می گردد.

آیا بانوان می توانند در دوران شیردهی ، جراحی زیبایی بینی انجام دهند ؟

انجام عمل زیبایی بینی در دوران شیردهی ، اشکالی ندارد ؛ اما بانوان در دوران بارداری نمی توانند اقدام به انجام جراحی زیبایی کنند.

دوره نقاهت جراحی زیبایی بینی چقدر است ؟

در اکثر مواقع افراد بعد از گذشت 1 هفته از عمل زیبایی بینی ، می توانند به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازند ؛ اما آن ها باید از انجام  فعالیت های سنگین همانند بلند کردن اجسام بیش از 2 کیلوگرم خودداری کنند.

بعد از گذشت چه مدت از عمل زیبایی بینی بیماران می توانند ورزش را شروع کنند ؟

انجام ورزش هایی که باعث وارد شدن فشار به صورت نمی شود بعد از گذشت 3 الی 4 هفته از جراحی زیبایی بینی مانعی ندارد ؛ اما بیماران تا مدتی بعد از عمل بینی ، از انجام ورزش هایی همانند شنا منع می شوند.

بهترین سن برای انجام جراحی زیبایی بینی چقدر است ؟

بهترین سن برای انجام عمل زیبایی بینی ، بعد از اتمام دوره بلوغ می باشد چرا که در آن زمان رشد بینی کامل شده است.

آیا بینی های گوشتی ، برگشت پذیر اند ؟

خیر ، بسیاری از افرادی که بینی آن ها گوشتی است نگران بازگشت پذیری بینی شان به حالت اولیه بعد از عمل زیبایی بینی هستند ، اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا در حال حاضر جهت انجام جراحی بینی گوشتی از تکنیک های نوین و استانداردی پیروی می شود که بازگشت پذیری بینی های گوشتی را به حداقل رسانده است.