عمل جراحی بینی

آمار به دست آمده نشان می دهد که عمل جراحی بینی یکی از پرطرفدار ترین و محبوب ترین جراحی های زیبایی پلاستیک در ایران محسوب می شود به گونه ای که روزانه افراد بسیاری برای انجام این جراحی زیبایی به بیمارستان ها و کلینیک ها مراجعه می کنند. در ادامه دکتر سکوتی ، جراح پلاستیک بینی ، همچنین متخصص گوش ، حلق و بینی ، اطلاعات بیشتری از این پروسه زیبایی در اختیاز خوانندگان این مطلب قرار می دهد.

 

 

شاید در زمان های قبل تنها بزرگسالان متقاضیان این جراحی پلاستیک بوده اند،اما هم اکنون جوانان و نوجوانان بیشترین آمار را در بین متقاضیان جراحی در بینی دارند.

دلیل کاندید بودن جوانان و نوجوانان این است که آنان در برهه زمانی بسیار حساسی قرار دارند، با انجام عمل جراحی بینی علاوه بر ایجاد زیبایی و اصلاح عملکرد بینی ، اعتماد به نفس آنان نیز افزایش پیدا می کند.

عمل جراحی بینی چه تغییراتی در ظاهر بینی ایجاد می کند؟

  • بزرگ و کوچک کردن بینی
  • برطرف کردن قوز بینی
  • ایجاد زیبایی در بینی های گوشتی و استخوانی
  • برطرف کردن پولیپ بینی
  • اصلاح اندازه سوراخ های بینی، می شود.

 

عمل جراحي بيني با هدف زیبایی

برخی افراد تنها جهت زیبایی برای انجام عمل بینی اقدام می کنند. عموما این افراد دارای بینی های گوشتی و استخوانی هستند یا بینی معمولی دارند و می خواهند عروسکی یا فانتزی عمل کنند.

اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید ما به شما توصیه می کنیم قبل از عمل بینی ابتدا درباره این جراحی زیبایی اطلاعات کافی بدست آورید سپس اقدام کنید. برای کسب این اطلاعات می توانید در صفحات گوگل سرچ کنید.

اما بهترین کار این است که با شماره هایی که در سایت وجود دارند تماس بگیرید و با دکتر سکوتی یک جلسه مشاوره داشته باشید. در این جلسه مشاوره تمامی ابهامات شما عزیزان درباره این جراحی زیبایی برطرف می شود و می توانید با خیالی آسوده برای انجام جراحی زیبایی بینی اقدام کنید.

انواع روش های عمل جراحی بینی

جراح بینی برای اعمال تغییرات بر روی بینی با توجه به مهارت و تجربه خود یکی از روش های عمل زیبایی بینی به روش باز با عمل زیبایی بینی به روش بسته را انتخاب می کند.

در روش عمل جراحی بینی باز ، جراح بینی برای اعمال تغییرات یک برش کوچک بر روی کلوملا ایجاد می کند و پس از جدا کردن پوست از اسکلت بینی تغییرات مورد نیاز را بر روی بینی اعمال می کند، در این روش به دلیل اینکه جراح بینی دید مستقیم دارد احتمال بروز غیر قرینگی بسیار کم می باشد.

اما در روش جراحی بسته بینی هیچ برشی بر روی کلوملا ایجاد نمی شود و تمامی برش ها در داخل بینی زده می شود.

 

عمل جراحی بینی با هدف درمانی

همیشه عمل بینی با هدف ایجاد زیبایی نیست. گاهی مشکلات تنفسی مانند مسدودیت در مسیر تنفس موجب می شود ، بیمار برای درمان ، بینی خود را عمل کند. انواع عمل هایی که با هدف درمانی انجام می شوند ، شامل موارد زیر هستند:

  • پولیپ بینی
  • سپتوپلاستی

در ادامه هر یک از این موارد را به زبان ساده توضیح می دهیم.

پولیپ بینی

افراد مختلفی در رده های سنی متفاوت ، دچار پولیپ در بینی می شوند. دلیل وجود این عارضه عموما وجود عفونت های سینوسی است ؛ اما گاهی عارضه های دیگر ، زمینه ساز ایجاد پولیپ بینی می شوند. عمل جراحی بینی برای رفع پولیپ به صورت سرپایی انجام خواهد شد. در طی این پروسه ، هیچ گونه برشی در سطح بینی ایجاد نمی شود. عمل در این پروسه به کمک جراحی آندوسکوپی انجام خواهد شد.

سپتوپلاستی (جراحی بینی سپتوم کج)

هنگامی که دیواره جداکننده دو حفره بینی یا همان سپتوم بینی ، دچار انحراف می شود ، بسته به زاویه انحراف ، راه یکی از حفره های بینی را مسدود کرده و ظاهر بینی را نیز نامتقارن می کند. این انحراف ممکن است به دلیل ، سانحه رانندگی ، درگیری ، آسیب ورزشی ، مادر زادی و بسیاری عوامل دیگر ایجاد شود. در هر صورت این عارضه با عمل درمانی سپتوپلاستی به راحتی قابل درمان است. لازم به ذکر است که طی این درمان ، نامتقارنی موجود در ظاهر بینی نیز از بین می رود.

رینوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی نام دیگر جراحی زیبایی بینی است. هنگامی که متقاضی قصد دارم بینی خود را با هدف زیبایی عمل کند ، در واقع می خواهد ، رینوپلاستی انجام دهد. رینوپلاستی با فرم های مختلفی در بینی هایی با ویژگی های متفاوت انجام می شود. انواع فرم های بینی در رینوپلاستی ، شامل موارد زیر است:

  • رینوپلاستی فانتزی
  • رینوپلاستی طبیعی
  • رینوپلاستی نیمه فانتزی

عوارض جراحی بینی

یکی از سوالات متداولی که در جلسه مشاوره پرسیده می شود درباره عوارض این پروسه می باشد، در مقاله مربوط به عوارض عمل بینی به صورت کامل توضیحاتی را مطرح نموده ایم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید . علاوه بر این باید بدانید که مزایای جراحی بینی بسیار بیشتر از معایب آن است و این موضوع باعث شده است که با وجود عوارض کوتاه مدت و بلند مدت رینوپلاستی ، روز به روز بر تعداد مراجعه کنندگان این جراحی افزوده شود . عوارض کوتاه مدت ، بعد از طی کردن دوران نقاهت جراحی بینی از بین خواهند رفت و عوارض بلند نیز در موارد نادری اتفاق می افتد که به دلیل عدم مراجعه به پزشک باتجربه ایجاد می شوند . در ادامه می خواهیم برخی از عوارض کوتاه مدت این پروسه زیبایی را بر شماریم .

  1. درد : باید بدانید که درد ایجاد شده بعد از رینوپلاستی بسیار اندک بوده و ممکن است بیمار تا سه روز به آن درگیر شود . اما اگر آستانه تحمل دردتان پایین است ، پزشک مسکن هایی را برایتان تجویز خواهد کرد .
  2. تورم : ایجاد ورم بینی بعد از عمل ، یکی از شایع ترین عوارضی می باشد که به مدت 3 الی 4 روز همراه بیمار خواهد بود . البته لازم به ذکر است که بر طرف شدن تورم ها به طور کامل ، تا یک سال زمان می برند و بیمار باید برای دیدن نتایج جراحی ، صبور باشد .
  3. کبودی : کبودی هایی که بعد از جراحی در اطراف بینی و چشم های ایجاد می شوند ، با گذشت یک هفته سبز رنگ شده و بعد از 10 روز ناپدید می شوند .
  4. باقی ماندن جای بخیه : شاید با خود فکر کنید که رد بخیه های خارجی در چهره بعد از جراحی بینی  باقی می ماند ؛ اما اینطور نیست ؛ زیرا پزشک بخیه ها را با ظرافت خاصی زده و جهت بر طرف شدن کامل آن ها ، پماد موضعی را برای بیمار تجویز خواهد کرد .

 

تاثیر عمل جراحی بینی بر تنفس

تاثیر جراحی بینی بر تنفس : مقصود از جراحی زیبایی بینی برطرف نمودن اشکالاتی است که ظاهر بینی را مختل نموده اند. باید توجه داشت فرآیند عمل موفقیت آمیز ، مستلزم انتخاب جراح بینی با تجربه و متبحر می باشد ، چرا که بی تجربگی و عدم مهارت جراح بینی می تواند زمینه ساز مشکلاتی از قبیل مشکلات تنفسی برای بیمار گردد.

عموما این مسئله منجر به نگرانی متقاضیان این فرآیند عمل می شود ، بنابراین در جلسات مشاوره یکی از شایع ترین سوالاتی که از جراح بینی پرسیده می شود تاثیر عمل بینی بر تنفس است.

آیا در صورت وجود مشکلات تنفسی می‌توان اقدام به عمل جراحی‌ بینی نمود ؟

بله ، چنانچه تمامی اقدامات لازم جهت حفظ سلامت بینی به لحاظ تنفسی در حین عمل و پس از انجام فرآیند ، رعایت گردد می توان اقدام به جراحی در بینی نمود.

البته بدیهی است در این دست از جراحی ها ، جراح بینی با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد بود که با اتکا بر تجربه و مهارت خود در این عمل می تواند در عین رفع اختلالات تنفسی به سهولت اقدام به اعمال تغییرات لازم جهت زیبایی بینی نماید.

 

عمل جراحی بینی

گرفتگی بینی بعد از عمل جراحی بینی

پس از اعمال تغییرات تهاجمی در بینی ، خطوط مخاطی بینی به زخم های ایجاد شده در داخل بینی واکنش نشان داده و منجر به بروز علائمی از قبیل تورم بافت بینی ، التهاب بینی و به دنبال آن گرفتگی موقت بینی می شود.

جهت پیشگیری از این علائم و درمان آن می توان از طریق سرم های مخصوص شستشوی بینی اقدام به پاکسازی بینی نمود.

عمل جراحی بینی

مراقبت ‌های بعد از عمل جراحی زیبایی بینی

به منظور کاهش اختلالات تنفسی رعایت مراقبت های زیر توصیه می گردد :

  • تمیز کردن حفره ‌های بینی به کمک پروکسیدهیدروژن 3% به صورت روزانه و دو مرتبه در طول روز
  • تمیز نمودن خونی که دردهانه سوراخ های بینی به صورت خشک ‌شده تجمع یافته توسط یک گوش پاک کن نمدار
  • استفاده روزانه از اسپری های شستشوی بینی به منظور کاهش تورم پس از عمل و بهبود عملکرد تنفسی
  • استفاده از پماد بسیتراسین یا پلی اسپورین در داخل حفره های بینی به مدت7 الی 10 روز
  • به مدت 48 ساعت باید از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • برای تسکین درد می توانید از مسکن های تجویزی جراح بینی خود استفاده کنید.
  • پس از انجام این پروسیجر نیازی به استحمام فوری نیست.
  • برای شستشوی موهای خود مراقب باشید تا گچی که بر روی بینی تان قرار دارد خیس نشود.
  • پس از 1 هفته می توانید حمام کنید.
  • از غذا های تند و شور استفاده نکنید.
  • از مصرف مواد غذایی سفت پرهیز کنید.
  • از انجام ورزش های سنگین پرهیز کنید.
  • مراقبت های بسیاری پس از عمل جراحی بینی وجود دارد که در مقالات بعدی به آن ها خواهیم پرداخت

در خاتمه باید متذکر شد که گرفتگی بینی بعد از جراحی مسئله ای گذرا و موقتی می باشد و پس از گذشت 1 الی 2 ماه برطرف می گردد.

 

تفاوت بارز جراحی بینی زنان و مردان در چیست ؟

جراحی بینی برای اغلب آقایان چالش بیشتری نسبت به بانوان به همراه دارد ؛ زیرا ترس اساسی و اصلی آن ها این است که تغییرات ایجاد شده در فرم بینی ، به چهره آن ها حالت زنانه ای القا نکند . همین عامل اکثر مردان را از انجام این پروسه زیبایی دلسرد کرده و در صورت انجام نیز ، ترس و اضطراب زیادی برای آن ها ایجاد می کند . متاسفانه این طرز فکر سالهای زیادی در میان عموم وجود داشت ؛ اما امروزه اینترنت بستر گسترده ای است که با کاوش کوچک در آن می توانید متوجه تفاوت اساسی رینوپلاستی در زنان و مردان شوید . به طور کلی بینی آقایان و بانوان از در طی روند تکامل و متناسب با آناتومی بدنشان نسبت به یگدیگر متفاوت است و پزشک بر اساس این تفاوت ها جراحی را به پایان خواهد رساند که برخی از آن ها شامل :

پهنای بینی : بر اساس محاسبات انجام شده و با یک نگاه کلی می توان به این نکته پی برد که بانوان بینی باریک تری را نسبت به چهره زخمت مردان دارند .

شکست بینی : وجود قوس خفیف و شکست کوچک در پشت نوک بینی ، عامل جذابی در چهره آن ها تلقی می شود ، این درحالی است که در بینی آقایان ، پزشک تنها به رفع اشکالات بینی اقدام کرده و از نمای نیم رخ قوسی را در بینی ایجاد نخواهد کرد.

برقراری زاویه مناسب : ایجاد زاویه مناسب میان نوک بینی و لب ، از موارد دیگری است که در بانوان بهتر است این زاویه عددی میان 95 تا 110 درجه و در آقایان 90 تا 95 درجه باشد .

ضخامت پوست : به طور کلی پوست بینی آقایان ضخیم تر از بانوان بوده و پروسیجر برای آن ها پیچیدگی بیشتری را به دنبال دارد ؛ اما پزشک حاذق می تواند با مهارت خود بهترین نتیجه از جراحی را رقم بزند .

هزینه عمل جراحی بینی

  • نوع بینی
  • دستمزد جراح بینی
  • دستمزد متخصص بیهوشی
  • هزینه دارو های بیهوشی
  • هزینه اتاق عمل

محل جغرافیایی و غیره عواملی هستند که در این هزینه تاثیر گذار هستند. شما عزیزان برای آگاهی از این هزینه باید مورد معاینه و بررسی جراح بینی قرار بگیرید که در جلسه مشاوره ای که با دکتر سکوتی خواهید داشت این هزینه به اطلاع شما عزیزان رسیده می شود.