آرشیو روزانه: آگوست 16, 2018

تاثیر جراحی بینی در بویایی

تاثیر جراحی بینی در بویایی : برخی از افراد متقاضی برای جراحی بینی زمانی که برای مشاوره به مطب مراجعه می کنند این سوال را می پرسند که آیا جراحی بینی در حس بویایی و حس چشایی تاثیری دارد؟

باید بگوییم که جراحی بینی در محدوده خارج از اعصاب های بویایی انجام می شود و هیچ آسیبی به پایانه های عصب بویایی وارد نمی کند.

اما برخی از افراد بعد از جراحی بینی از کاهش حس بویایی خود شکایت دارند که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

تاثیر جراحی بینی در بویایی چیست؟

افرادی که بعد از جراحی بینی از کاهش حس بویایی خود شکایت می کنند بهتر است بدانند که این عارضه به دلیل تورم ناشی از عمل جراحی زیبایی بینی اتفاق می افتد که مانع از عبور ملکول ها از حفره داخل بینی و رسیدن به اعصاب بویایی می شود، به همین علت فرد نمی تواند به درستی بویی حس کند.

این عارضه با برطرف شدن تورم بهبود می یابد و جای نگرانی وجود ندارد.

تاثیر جراحی بینی در بویایی

بهبود تاثیر جراحی بینی در بویایی به شرح ذیل می باشد:

• بیمار برای درمان تورم بعد از جراحی بینی تا 72 ساعت از کمپرس یخ استفاده کند.
  • هنگام دراز کشیدن دو بالشت زیر سر خود قرار دهد تا سر بالا تر از بدن باشد.
  • از خم کردن سر به سمت پایین و انجام فعالیت های شدید ورزشی جدا خودداری کنید.
  • از سرم شستشوی بینی برای از بین بردن لخته های موجود در بینی استفاده کنید که به مرور زمان باعث کاهش تورم می شود.
  • در مواقعی که کاهش بویایی و گرفتگی بینی پس از گذشت چند هفته بهبود نیافت می توانید برای درمان گرفتگی بینی بعد از عمل زیبایی و بهتر شدن حس بویایی با اجازه بهترین جراح بینی از اسپری کورتن دار استفاده کنید که باعث کاهش تورم مخاط بینی می شود.

بازگشت حس بویایی چه زمانی اتفاق می افتد ؟

برگشت حس بویایی بعد از عمل بینی معمولا در 86 درصد مواقع پس از گذشت 6 ماه اتفاق می افتد و این مدت کاملا طبیعی و مطلوب می باشد.

روند بهبود جراحی بینی حدود یکسال و به صورت تدریجی می باشد.

علت بوي بد بيني بعد از عمل چیست؟

از علائم عفونت بینی بعد از عمل می توان به بوي بد بيني بعد از عمل جراحي بيني اشاره کرد.

عفونت بینی و بوی بد آن ناشی از باقی ماندن بخیه های غیر جذبی در داخل بینی می شود که این بخیه ها یک راه باریک بین فضای داخل بینی ایجاد کرده و باعث نفوذ میکروب ها می شود.

دکتر سوسن سکوتی

جراح پلاستیک بینی و متخصص گوش و حلق و بینی

( جراحی زیبایی بینی – بهترین جراح بینی )