جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی نوعی جراحی پلاستیک زیبایی است که به منظور تغییر فرم ظاهری بینی انجام می گیرد. افرادی که دارای بینی های بزرگ و بد فرمی هستند می توانند با انجام جراحی بینی خود بینی متناسب با دیگر اجزای صورت و زیبا داشته باشند.

راینوپلاستی یا در حقیقت جراحی زیبایی بینی ، عملی است که شکل و فرم بینی را تغییر می دهد.

مقصود از این نوع جراحی ؛ می تواند زیبایی باشد که در این صورت ، تغییر ظاهر و شکل بینی را به همراه دارد یا ممکن است هدف از انجام آن ، بهبود عمل تنفس یا دستیابی به هر دو مورد باشد.

جراحی زیبایی بینی

دلایل انجام جراحی بینی

افراد با هدف ترمیم و اصلاح فرم بینی آسیب دیده خود ، بهسازی مشکلات تنفسی ، رفع نقائص مادرزادی یا به دلیل عدم رضایت از فرم بینی شان ؛ تصمیم به انجام راینوپلاستی می گیرند.

تغییرات احتمالی که ممکن است جراح بینی برای شما ایجاد کند شامل :

  • تغییر سایز و اندازه
  • اصلاح نوک بینی
  • اصلاح قوز و برآمدگی بینی
  • باریک و کوچک کردن سوراخ های بینی
  • تغییر پروجکشن بینی ( فاصله نوک تا ریشه بینی )

سن مناسب برای جراحی بینی

اگر هدف اصلی شما از انجام راینوپلاستی ، تغییر ظاهر بینی و زیبایی آن است ؛ باید  تا زمانی که رشد استخوان بینی تکامل پیدا کند ، صبر کنید.

رشد استخوان بینی در دختران حدوداً تا 15 سالگی ادامه دارد و در پسران این فرآیند ممکن است تا سنین بالاتری نسبت به دختران ، ادامه یابد.

توجه داشته باشید که اگر هدف از جراحی بینی ، راینوپلاستی درمانی باشد و جهت بهبود مشکلات تنفسی صورت پذیرد ؛ می تواند در سنین پایین تر نیز انجام گیرد.

انواع بینی

  • بینی استخوانی : بینی استخوانی ، یکی از ایده آل ترین بینی ها به دلیل داشتن پوست نازک و غضروف مستحکم می باشد و همواره دارای نتایج موفقیت آمیزی خواهد بود.

جراحی بینی استخوانی ، عمدتا به منظور برداشتن حالت منحنی و قوز مانند روی پل بینی انجام می گیرد.

  • بینی گوشتی : جراحی بینی گوشتی ، پیچیده ترین جراحی ها است و نیاز به دقت بالا و مهارت جراح بینی برای رسیدن به نتایج مطلوب دارد.

خصوصیات بینی های گوشتی داشتن نوک بینی پهن و دارای غدد چربی فعال زیر پوست می باشد.

بینی های گوشتی دارای پوست ضخیم و بافت و غضروف ضعیفی هستند و برای کسب نتایج موفق از جراحی بینی گوشتی ، جراح بینی باید بافت و غضروف ضعیف را تقویت نماید.

انواع مدل های جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی طبیعی

در این نوع از جراحی بینی فقط ایرادات بینی برطرف خواهد شد و در بینی تغییرات چشمگیری ایجاد نمی شود ؛ یعنی بینی به نحوی عمل می گردد که طبیعی و در عین حال زیبا به نظر برسد.

بهترین فرم برای جراحی بینی آقایان ، جراحی بینی طبیعی می باشد ؛ تا بدین ترتیب ویژگی های مردانه چهره آن ها حفظ شود و چهره شان حالت مصنوعی به خود نگیرد.

جراحی زیبایی بینی فانتزی

معمولا افرادی که برای جراحی بینی فانتزی مراجعه می نمایند ؛ هدف شان از عمل بینی ، داشتن بینی کوچک تر و سر بالاتر می باشد.

باید توجه داشت که جراحی بینی فانتزی مناسب هر چهره یا هر بینی نمی باشد و لازمه داشتن بینی فانتزی داشتن چهره ای عروسکی یعنی داشتن اجزای کوچک و بینی با پوست نازک و بافت و غضروف مقاوم می باشد.

جراحی زیبایی بینی نیمه فانتزی

بینی نیمه فانتزی ، مدلی از بینی است که از ویژگی های جراحی بینی فانتزی و طبیعی به طور مشترک برخوردار است.

در این مدل از جراحی بینی ، ایرادات بینی مرتفع می شود اما تغییراتی نیز در نوک و پشت بینی لحاظ می گردد ؛ البته توجه داشته باشید که وسعت تغییرات اعمال شده بر روی پل و نوک بینی بینی ، به اندازه بینی فانتزی نمی باشد و بینی به فرم طبیعی نزدیک تر است.

 

مشاوره قبل از جراحی بینی

به طور کلی توصیه می گردد پیش از اقدام به جراحی بینی ، یک جراح بینی حاذق و با تجربه انتخاب نمایید و در جلسه مشاوره شرکت کنید.

در این جلسه ، با جراح منتخب تان در خصوص این که آیا عمل بینی برای شما مناسب است یا خیر و نیز این که انجام این جراحی ، چه نتایجی را می تواند در پی داشته باشد ؛ صحبت کنید.

پس از آن که شما از دید جراح مورد نظر ، به عنوان یک کاندید مناسب برای رینوپلاستی محسوب شدید ؛ نوبت به  برنامه ریزی برای جراحی می رسد.

جراح مربوطه در راستای طرح ریزی برای انجام عمل بینی ، علاوه بر آن که بینی شما را به طور دقیق مورد معاینه و بررسی قرار می دهد ، ویژگی های دیگر چهره شما و تغییراتی که مایل به انجام آن هستید را نیز مد نظر قرار می دهد.

در نهایت یک شمای کلی از نتیجه جراحی بینی را برای شما بازگو می کند ، تا با دیدی بهتر اقدام به انجام این عمل جراحی نمایید.

آیا جراحی بینی عوارض دارد ؟

بسیاری از افراد که برای مشاوره و جراحی بینی مراجعه می کنند درباره عوارض بعد از جراحی زیبایی بینی می پرسند باید به آن ها بگوییم اگر جراح بینی خود را به درستی انتخاب کرده باشند و مراقبت های قبل و بعد از جراحی بینی را رعایت کنند هیچ عارضه ای برای آن ها نخواهد داشت.

تنها عوارض جراحی بینی تورم و کبودی ، آبریزش بینی ، گرفتگی بینی می باشد که امری طبیعی محسوب شده و به مرور زمان رفع می شود.

جراحی زیبایی بینی

اقدامات قبل و بعد از جراحی بینی

  • یکی از مهم ترین اقدامات قبل از جراحی بینی انتخاب بهترین جراح بینی می باشد.
  • پس از انتخاب بهترین جراح بینی مورد نظر و مشاوره با او آزمایشات مورد نیاز را انجام دهید.
  • دو هفته قبل و بعد از جراحی بینی از مصرف داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین و آسپرین خودداری کنید.
  • دو هفته قبل و بعد از جراحی بینی از الکل و دخانیات استفاده نکنید.
  • بانوان بهتر است برای انجام جراحی بینی بدون آرایش مراجعه کنند و آقایان ریش و سبیل خود را بتراشند.
  • حتما شب قبل از عمل جراحی بینی شما سبک میل کرده و به مدت 8 ساعت قبل از جراحی چیزی نخورند و به طور ناشتا برای جراحی بینی مراجعه کنند.
  • بعد از جراحی بینی فرد برای کاهش تورم و کبودی بهتر است از کمپرس یخ استفاده کند.
  • داروهایی را که پزشک برای تان تجویز نموده است به طور مرتب استفاده کنید.
  • جلسات معاینه را به طور مرتب بروید.
  • مراقب باشید که گچ بینی خیس نشود و پس از یک هفته برای برداشتن گچ به جراح بینی خود مراجعه کنید و زدن چسب بینی را تا مدتی به او بسپارید.
  • بعد از جراحی بینی از رفتن به مکان های شلوغ که امکان برخورد ضربه به بینی وجود دارد خودداری شود.
  • بعد از جراحی بینی از مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارد خودداری کنید.

هزینه جراحی بینی چقدر است ؟

هزینه جراحی زیبایی بینی با توجه به پارامترهای متعددی تعیین می شود و در هر فردی متغیر است. بنابراین نمی توان پیش از معاینه و ارزیابی افراد ، قیمت دقیق این عمل جراحی را برآورد نمود.

آیا در صورت سرماخوردگی می توان جراحی بینی انجام داد ؟

خیر. مجاری بینی در هنگام سرما خوردگی ، دچار تورم ، عفونت و دیگر مشکلات سایع تنفسی می شود ؛ این موارد می توانند سبب بروز عوارض در روند جراحی بینی شوند.

از این رو به هیچ وجه نباید در هنگام سرماخوردگی ، جراحی بینی انجام شود ؛ لذا این افراد باید تا زمانی که هنوز سلامت خود را به دست نیاورده اند باید زمان انجام جراحی را به تعویق بیاندازند.

آیا در دوران بارداری می توان اقدام به جراحی بینی نمود ؟

انجام تمامی اعمال جراحی ( درمانی و زیبایی ) در طول دوران بارداری و حاملگی ممنوع می باشد ؛ چرا که انجام جراحی در این دوران می تواند سلامت جنین را به مخاطره بیاندازد.

چه مدت بعد از جراحی بینی استفاده از عینک مجاز خواهد بود ؟

عموما توصیه می شود تا 1 ماه بعد از جراحی بینی ، از هیچ نوع عینک ( طبی و آفتابی ) استفاده نشود.

در این مدت چنانچه نیاز به عینک طبی داشتید ، می توانید از لنزهای تماسی طبی استفاده کنید.

استحمام از چند وقت بعد از جراحی بینی بلامانع است ؟

مادامی که پانسمان بر روی بینی قرار دارد ، باید از استحمام و به طور کلی شستن صورت خود اجتناب نمایید.

البته در این مدت می توانید با استفاده از دوش های دستی اقدام به شستن از گردن به پایین خود نمایید.

برای شستن موها نیز توجه داشته باشید که صرفا باید از روش شستشوی مو در آرایشگاه ها تبعیت کنید و با کمک فردی دیگر موهای خود را بشویید.

لازم به ذکر است که در هنگام استحمام ( با شرایطی که ذکر شد ) ، از آب ولرم استفاد کنید ؛ زیرا آب داغ و نیز قرارگیری در فضاهایی که درجه حرارت بالا دارند ، میزان تورم ناشی از جراحی را افزایش داده و تشدید می نمایند.