استئوتومی در جراحی بینی

استئوتومی در جراحی بینی

استئوتومی در جراحی بینی : هدف از جراحی بینی اصلاح ظاهر و مشکلات بینی است و گاهی تنها انجام جراحی بینی برای رسیدن به این اهداف کافی نبوده و نیاز به کارهای جانبی دیگری نیز می باشد.

استئوتومی یکی از انواع کارهایی می باشد برای اصلاح ظاهر بینی توسط جراح بینی انجام می گردد. در ادامه استئوتومی در جراحی بینی توضیح داده شده است.

استئوتومی چیست ؟

استئوتومی (Osteotomy) نوعی عملکرد می باشد که در آن استخوان مورد نظر به وسیله بهترین جراح بینی و با هدف خاصی برش داده و شکسته می شود. این برش ها بصورت کنترل شده ای و با وسایل خاصی انجام می گیرد.

 استئوتومی به منظور تصحیح طول استخوان و یا اصلاح کردن امتداد استخوان بکار گرفته می شود.

استئوتومی در جراحی بینی

استئوتومی در جراحی بینی چیست ؟

در جراحی زیبایی بینی های قوزدار، با برداشته شدن قوز، بینی پهن به نظر خواهد رسید. پس لازم می باشد تا کارهایی توسط جراح بینی برای اصلاح این مشکل ظاهری بینی انجام شود.

بدین منظور لازم است جداره کناری استخوان بینی و زائده ی بالا رونده استخوان ماگزیلاری در کنار، شکسته شود و به صورت متحرک در آید تا بدین صورت شکل دلخواه حاصل گردد.

 در برخی از جراحی های زیبایی بینی مثل رینوپلاستی ترمیمی ممکن است که نیازی به استئوتومی نباشد.

انواع استئوتومی در جراحی بینی

علاوه بر موارد بالا، به دلیل اتصال غضروف های لترال فوقانی به استخوان بینی، عمل بینی آن ها به داخل خواهند آمد که این عمل به نام استئوتومی لترال خارجی شناخته می شود.

در استئوتومی مدیال یا میانی، وسیله ای به نام استئوتوم مدیال در ناحیه ی برداشت قوز قرار داده شده تا استخوان بینی از داخل نیز به صورت متحرک در آید.

ابزارهایی که بکار گرفته می شود قطری حدوداً دو الی سه میلی متر داشته و در هنگام برداشتن قوز بینی از آن ها استفاده می شود. همه کارهای ذکر شده، به استئوتومی در جراحی بینی شناخته می شود.

با این عملکرد هیچ گونه دردی برای بیمار ایجاد نخواهد کرد چرا که قبل از شروع عمل بینی به ناحیه ی مورد نظر بی حسی تزریق می گردد.

استئوتومی در جراحی بینی عملی ضربه ای بوده و به همین دلیل بخشی از بینی متورم می شود. در واقع التهاب و کبودی ناشی از جراحی بینی در اثر استئوتومی است و علت توصیه به استفاده از کمپرس سرد در فرآیند مراقبت های بعد از جراحی بینی همین استئوتومی می باشد.