تورم و کبودی بعد از جراحی بینی

تورم و کبودی بعد از جراحی بینی : اساساً بلافاصله بعد از جراحی زیبایی بینی انتظارات بیمار برآورده نمی شود؛ یعنی حاصل شدن نتایج دلخواه از جراحی، بعد از سپری شدن مدتی با توجه به موفق آمیز بودن عمل بینی  پدیدار می گردد.

در حقیقت  پس از انجام جراحی بینی، نیاز به گذراندن یک دوره بهبودی اولیه است که این مدت بسته به نوع جراحی بینی انجام شده متفاوت می باشد ولی به طور معمول این دوره بهبودی اولیه دو هفته به طول می انجامد.

یکی از مواردی که بیمار بعد از جراحی زیبایی بینی با آن مواجه خواهد شد، کبودی و تورم به عنوان یک بخش طبیعی بعد از عمل می باشد.

تورم و کبودی بعد از جراحی بینی

کبودی و تورم بعد از جراحی بینی

در اکثر بیماران بر طرف شدن تورم و کبودی ناشی از جراحی بینی به زمان نیاز دارد و التهاب بینی در یک دوره بطور تدریجی کاهش می یابد.

به طور کلی مدت زمان رسیدن به ظاهر مطلوب را می توان یک سال تخمین زد.

با در نظر گرفتن این موضوع که انسان ها ویژگی های فیزیکی متفاوتی با یکدیگر دارند، واکنش بدن هر فرد، خاص و متفاوت به عمل جراحی زیبایی بینی است و همین سبب می شود در برخی بیماران پس از عمل جراحی ورم محدود بوده، در حالی که افراد دیگر با ورم بیشتری مواجه شوند.

اما تنها میزان این کبودی و ورم به بیمار بستگی ندارد بلکه میزان کبودی به عوامل متعدد دیگری از جمله روش جراحی وابسته است.

در نتیجه دو عامل عمده در میزان کبودی، فاکتورهای شخصی و فاکتورهای جراحی هستند.

اجتناب از کبودی و التهاب بعد از جراحی زیبایی بینی امکان پذیر نیست، ولی می توان میزان کبودی و شدت تورم را با رعایت نکاتی به حداقل رساند.

راه های کاهش التهاب و کبودی بعد از جراحی بینی

• از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، ایبوپروفن، ضد التهاب ها، پلاویکس و… به مدت دو هفته خودداری کنید.
  • برای 72 ساعت اولیه بعد از عمل بینی می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید و روی صورت خود بگذارید.
  • در چند ماه اول بهتر است در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید و برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از کرم ضد آفتاب و کلاه لبه دار استفاده کنید.
  • سعی کنید از پایین نگه داشتن سر خود خودداری کنید. بالا نگه داشتن سر تا حد زیادی ورم کنار بینی و دور چشم‌ها را کاهش دهد.
  • هنگام خواب می‌توانید با گذاشتن چند بالش، سرتان را در سطحی بالاتر از قلبتان قرار دهید.

دکتر سوسن سکوتی

جراح پلاستیک بینی و متخصص گوش و حلق و بینی

( جراحی زیبایی بینیبهترین جراح بینی )